úterý 23. ledna 2018

Elektřina a další magie

Tenhle semestr mám i předmět ohledně elektrotechnologií. Asi určitě nejsem sama, která všechno ohledně elektřiny nazývá magií a je ráda, když při zapojení fénu do zásuvky nevybouchne...

Přednášky z tohoto předmětu byly pro mě mix pocitů:
😏"Super, Kirchoffovy zákony, to je brnkačka!"
😓"Metoda smyškový proudů a uzlových...ehm, cože?"
😍"Polovodiče, diody, to mě bavilo i na střední!"
😨"Tranzistor....jasně, to je skóóóro jako diody..."
😎"Transformátor, přenáším elektrickou energii dle vinutí, pohoda."
😱"Asynchronní motor, a do háje, motor... a ještě asynchronní, to u motoru znamená sakra co?"

I když jsem se ale asi neposunula na úroveň elektrikáře, minimálně jsem se dost základních věcí doučila. A hlavní přínos, konečně jsem pochopila rozdíl mezi těmito typy koncovek do zásuvky. Vždycky jsem brala, že to je jen způsob, jak otrávit uživatelům život, když u některých se musí řešit, jak je zapojit, no a ono to má svůj význam 😂


Minulý týden jsme absolvovali soustředění v laboratořích, kde jsme měřili asi 8 úloh. No ve zkratce, vypadali jsme jako banda dementů, co se snaží pomocí kabelů oběsit propojit pár přístrojů dohromady a doufat, že z toho i něco vyjde. Trvalo to sice dlouho a vyučujícího to stálo dost nervů, ale nakonec jsme do toho nějak pronikli a pak se i stalo, že jsme něco zapojili celé dobře a sami 😎

Doma jsem pak zpracovávala výsledky a grafy a nakonec mě (již zmiňovaná) metoda smyčkových proudů na počítání začala i bavit a moc jsem doufala, že bude jako příklad u zkoušky.

  

Ale zázraky se nedějí a u zkoušky jsem měla příklad s asynchornním motorem. Sice jsem se skvěle naučila a snad i pochopila princip fungování (i když ve výstupu bych to shrnula, že je to zas magie bezkontaktního přenosu energie), tak počítání už trochu pokulhávalo... nakonec se však dokulhalo do cíle a já i přes tohle a přes ne moc super teoretické otázky zkoušku udělala 😇

A závěr? Elektrika je fakt zajímavá věc, která má svá specifická pravidla a zákonitosti, a když na ně člověk přistoupí, začne to pomalu chápat a to je úžasná věc. Mít na to více času, možná bych se do toho zahloubala více. Každopádně, tento týden mi začala i magie porodů a gynekologie, takže jdu hloubat nad jinými věcmi.

Hodně štěstí ve zkouškovém! 😘
Vaše Medička na strojárně

Doplnění ke koncovkám kabelů. Jednoduše:
Spotřebiče mají 4 třídy bezpečnosti, ale pro nás jsou důležité hlavně tyto dvě. 
Pro třídu I je specifická jen zakladní izolace a ve vidlici je i svorka ochranného vodiče. Ve znaku je uzemnění.
Pro třídu II je mimo základní izolaci i přídavná izolace, proto stačí dvoužílové zakončení kabelu (bez uzemnění). Ve znaku je dvojitá izolace.



Žádné komentáře:

Okomentovat